Druga lekcja kursu hatha jogi dla początkujących.

Kurs jest przeznaczony dla osób, które nie ćwiczyły jogi oraz osób z krótszą praktyką.
Zajęcia są krótsze niż te w szkole. Trwają 32 minuty.

Jogasutry. Pierwszy traktat poświęcony jodze.

Podstawowym i najstarszym, przynajmniej z zachowanych i dostępnych nam, traktatem jogi są Jogasutry. Autorstwo Jogasutr tradycja indyjska przypisuje Patańdżalemu. Z nazwiskiem Patandżalego są związane trzy dzieła z różnych dziedzin:

  • Mahabhasja – komentarz do gramatyki Paniniego;
  • Jogasutry – traktat o jodze
  • Patańdżalatantra – traktat medyczny.
Patanjali
Patanjali

W starożytności wszelką wiedzę bramińską kondensowano w formie tzw. sutr. Etymologicznie sutra znaczy nić, sznur (wiążący, łączący), stąd później – reguła, zbiór reguł. Sutra jest zwięzłą, niczym telegraficzną, formą wyrażania myśli.

Jogasutry są tekstem złożonym ze 195 takich sutr.W Jogasutrach Patańdżali definiuje jogę jako: „Jogah-citta-vritti-nirodhaha”, czyli joga to jest powściągnięcie, powstrzymanie zjawisk, pobudzeń świadomości albo umysłu.

Wykonywane pozycje – asany jogi:

  1. Siad skrzyżny – swasitkasana
    1. urdhva hastasana
    2. ręce do tyłu złap za nadgarstek
  2. Piorun skłon do przodu – joga mudrasana vajrasana ( wym. wadżrasana)
    1. ręce do tyłu i zaplecione palce dłoni
  3. Wojownik virasana (wym. wirasana)
    1. Ręcę w pysku krowy – gomukhasana
  4. Pałka (kij) – dandasana
  5. Świerszcz – śalabhasana
  6. Pies z głową do dołu – adho mukha śvanasana
  7. Pozycje intensywnego rozciągania – uttanasana
  8. Rozciąganie nóg w leżeniu na plecach wariant I – supta padangusthasana I
  9. Leżąca góra – supta tadasana
    1. urdhva hastasana
  10. Rozciąganie nóg w leżeniu na plecach wariant III noga w bok – supta padangusthasana III
  11. Posadzony kąt – upavistha konasana
  12. Złapany kąt (szewc) – baddha konasana
  13. Wygięcie do przodu – głowa (do) kolana – janu sirsasana
  14. Paścimottanasana
  15. Nieboszczyk śavasana